Lägesrapport Duluth - första veckan

Hej allihopa!
 
Nu har jag äntligen lite tid över till att blogga om den första tiden i Duluth! Jag får nog konstatera att det hittils varit ett i-landsproblem att jag inte har haft tid över till att blogga, för vi har verkligen haft det så otroligt roligt under den första veckan som passerat här i staterna. Ska försöka att sammanfatta lite vad som hänt hittils:
 
Onsdag 15/1
 
 
 
Tidigt som tusan sätter jag mig tillsammans med mamma och pappa i bilen för att åka till flygplatsen. Jag är så trött så jag fattar inte vad som händer, men tänker att allt faktiskt löser sig på ett eller annat sätt så det här ska nog bli bra det med. Jag flyger från Arlanda till Paris, vidare till Minneapolis och sedan till Duluth. Det är nog först i Paris som jag fattar vad som verkligen är på gång att ske; jag ska flytta runt halva jordklotet!
 
 
 
När jag landade i Duluth hämtades jag upp på flygplatsen av några studenter som jobbar på international office. Vi hann åka och handla det nödvändigaste på Wallmart (vilket ställe alltså! vet inte om jag ska skratta eller gråta, haha..) innan jag blev skjutsad till lägenheten där några av de andra utbytesstudenterna väntade. 
 
 
 
Jag bor i en lägenhet tillsammans med 3 andra tjejer; Ellie, Cecilia och Jamie. Cecilia, som också är svenska, delar jag rum med. Ellie är brittisk utbytesstudent och delar rum med infödda Jamie. Både Cecilia och Ellie är riktigt trevliga tjejer som jag trivs fantastiskt bra med. Jamie har jag knappt sett röken av hittils, men jag det är nog för att hon är infödd Minnesota-bo och inte behövde komma lika tidigt som vi andra. Ellie är förresten här ett helt år, så hon har redan spenderat höstterminen här vilket ju gör att hon har bra koll på det mesta --> mer hjälp till en förvirrad Sofie. 
 
Torsdag 16/1
Jag blir snart varse om att jag har haft riktigt tur med mitt boende och med hela situationen här i Duluth! Folk har en riktigt stark sammanhållning i huset där vi bor, och speciellt på det undra planet där jag har haft turen att hamna. Jag blir snabbt inbjuden i gänget av Ellie, Anitha (brittisk utbytesstudent) och Sean (en riktigt all american guy som älskar sport, tjohoo!). Spring Break är ju som bekant en viktigt amerikansk college-tradition och självklart har folk redan bokat biljetter. Cancun i Mexico är målet det här året och jag blir inbjuden att hänga på. Jag ska kolla läget lite den här veckan, men jag är riktigt peppad och med 99 % säkerhet kommer det bli en resa till Mexico i mars, weehoou!
 
 
 
Fredag 17/1
Hockeydags! 
Vi hade orientation day i skolan där vi fick bekanta oss med lokalerna, fixa massa pappersarbete och öppna amerikanska konton för att kunna sköta alla betalningar. Lyckligtvis är det inte bara jag i skocken som är sportintresserad så vi bestämde oss för att köpa biljetter till kvällens drabbning mellan University of Minnesota Bulldogs och Denver. Mathchen i sig var lite seg faktiskt, och när Denver gick upp i 0-2 ledning trodde vi alla att det skulle bli råtorsk. På något mirakulöst sätt fick dock våra kära Bulldogs energi i slutet på tredje perioden och lyckades inte bara reducera, utan även att kvittera så att matchen kunde gå till förlängning! Där tog det dock stopp, haha.. Men en riktigt kul kväll med lite hockey-drag! 
 
 
Här är jag och skolans maskott, the Bulldog. Försökte lära honom duckface men han körde på bulldogface istället tråkmånsen. 
 
 
Fortsättning följer! 

Kommentarer
Postat av: Vanessa

Åh, verkar som du har det riktigt bra där borta! Känns så konstigt att du ska vara där i flera månader. Hoppas i alla fall att du har det bäst! :)

2014-01-21 @ 21:19:19
URL: http://valmer.blogg.se
Postat av: Erika W

Härligt att höra om hur du har det! Vi kommer sakna dig här hemma och kryssningen kommer inte bli detsamma utan dig! Vem ska jag sjunga "fångad av en stormvind" med på däck??!!:)

2014-01-22 @ 00:27:41
Postat av: Sofie

Hehe ja det är allt lite overkligt och ovant minst sagt Vanessa! Jag har det verkligen super, önskar jag kunde ta hit er alla ett litet tag så ni får se själva!

Haha ja det kan man ju undra Erika! Åååh kommer verkligen göra ont i hjärtat när ni åker iväg. Se till att ta mkt bilder så jag får återuppleva resan på fb sedan!:)

2014-01-22 @ 01:23:19
Postat av: Fanny

Det låter som du har det rätt gott :D Mer inlägg, det är roligt att läsa :D

Svar: Hehe jag jobbar på det!:)
Sofie Thoresen

2014-01-22 @ 07:42:33
Postat av: Emelie

Jippie, kommer bli jättekul att följa din utbytestermin! :D

Svar: Hihi ja jag önskar att ni alla kunde vara här borta och ha såhär kul:)
Sofie Thoresen

2014-01-22 @ 15:06:53
URL: http://tryingtospeak.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0